Naturalna synteza kolagenu

Synteza kolagenu to dość prosty proces. Uszkodzona tkanka automatycznie stymuluje fibroblasty do migracji w to miejsce. Na ich bazie wytwarza się tkanka bliznowata złożona głównie z kolagenu. Podobnie prezentuje się to przy chorobach wątroby – śmierć komórek miąższowych powoduje wypełnianie ubytków tego narządu właśnie kolagenową tkanką. Ma to miejsce np. przy zwłóknieniu wątroby. Kolagen produkowany jest nie tylko przy chorobach czy w momencie uszkodzenia struktur organizmu. Do 25. roku życia miejsce ma jego stała produkcja – wytworzony kolagen migruje w docelowe miejsce uzupełniając bieżące niedobory.

Wykazano, że naturalna synteza kolagenu zaczyna stopniowo maleć już od momentu ukończenia 25. roku życia, a jeszcze szybciej od 30. roku życia. Osoby starsze, powyżej 60. roku życia, wykazują niemal całkowite zahamowanie tej produkcji. Uważa się więc, że już od momentu 25 urodzin warto rozpocząć suplementację kolagenu.

Co niszczy kolagen w organizmie?

Udowodniono, że włókna kolagenowe naturalnie występujące w skórze są nieodwracalnie niszczone pod wpływem promieniowania słonecznego. Oznacza to, że długie i częste opalanie się wysusza skórę, likwidując włókna kolagenowe, które z pewnością samoistnie się nie zregenerują. Kolagen niszczą również papierosy i alkohol. Kofeina nie wpływa na niszczenie włókien, ale zmniejsza wchłanianie kolagenu z pokarmu i suplementów, natomiast sól i produkty mączne mogą niwelować jego działanie.

Co zwiększa przyswajalność kolagenu?

Wybierając suplementy z kolagenem zwracajmy uwagę na jego skład. Wykazano, że przyswajalność kolagenu potęguje się przy obecności witaminy C, dlatego wybrany przez nas preparat powinien mieć w swoim składzie kwas askorbinowy. Aby kolagen jeszcze lepiej wchłaniał się z przewodu pokarmowego, powinien mieć postać proszku. Naturalny kolagen w proszku do picia będzie nie tylko skuteczny, ale i smaczny.

Suplementacja kolagenem - dlaczego warto?

Kolagen powinni suplementować wszyscy, jednak szczególnie poleca się go osobom:

  • pracującym fizycznie;
  • sportowcom;
  • starszym;
  • z dolegliwościami bólowymi stawów;
  • po urazach i kontuzjach ortopedycznych;
  • po przebytych operacjach i zabiegach, także po porodach;
  • ze zmarszczkami, wiotką skórą.

Pierwsze efekty suplementacji kolagenu odczujemy w odniesieniu do skóry. Uzupełnienie niedoborów kolagenu sprawi, że skóra stanie się nieco bardziej jędrna, sprężysta i elastyczna. Będzie także mniej podatna na uszkodzenia mechaniczne, a wiele problemów dermatologicznych straci na intensywności. Przede wszystkim jednak niewielkie zmarszczki mimiczne zaczną zanikać. W dalszej kolejności zauważymy spadek bólu w stawach. Dzieje się tak, ponieważ kolagen jest związkiem występującym w chrząstce i mazi stawowej. Jeśli zostaną one odbudowane, powierzchnie stawowe będą sprawnie się po sobie przesuwać, nie generując żadnych dolegliwości.

Suplementacja kolagenu po urazach, kontuzjach i operacjach sprawi, że rany będą się znacznie szybciej goić. Zaleca się suplementację kobietom po porodach, zwłaszcza po pęknięciu lub nacięciu krocza oraz po cięciu cesarskim. Ponadto kolagen zmniejszy widoczność rozstępów. Osoby pracujące fizycznie lub uprawiające sport powinny suplementować kolagen celem profilaktyki wystąpienia kontuzji.

Z czego pozyskiwany jest kolagen?

Naturalnym źródłem kolagenu są głównie produkty pochodzenia zwierzęcego – wołowina, wieprzowina, owoce morza (ryby, kałamarnice, ośmiornice). W celach przemysłowych, a więc do produkcji suplementów diety, najczęściej wykorzystuje się kolagen wołowy, który można pozyskać z kości, skór lub ścięgien. Wykorzystuje się także kolagen rybi.

 

Bibliografia

  1. Radziejewska-Choma I., Kolagen – rusztowanie dla skóry, Avanti, 11/2008.
  2. Żelaszczyk D., Waszkielewicz A., Marona H., Kolagen – struktura oraz zastosowanie w kosmetologii i medycynie estetycznej, Estetologia Medyczna i Kosmetologia, 2/2012.
  3. Nowicka-Zuchowska A., Zuchowski A., Kolagen – rola w organizmie i skutki niedoboru, Lek w Polsce, 11/2019.
  4. Morąg M., Burza A., Budowa, właściwości i funkcje kolagenu oraz elastyny w skórze, Journal of Health Study and Medicine, 2/2017.

Produkty powiązane