Gdzie występuje kolagen w organizmie?

Kolagen znajduje się w niemal wszystkich tkankach ludzkiego organizmu, ale nie tylko. To podstawowe białko budulcowe także organizmów zwierzęcych. W mięśniach wołowych zidentyfikowano ponad 20 różnych typów genetycznych kolagenu, natomiast u człowieka najważniejsze znaczenie mają rodzaje kolagenu oznaczane rzymskimi cyframi od I do XII. Gdzie występuje kolagen w organizmie?

  • I – występuje w niemal całym organizmie, zwłaszcza ścięgnach, tkance łącznej czy skórze. To właśnie on tworzy blizny i wspiera wytrzymałość kości. Określa się go jako najpowszechniejszy typ;
  • II – znajduje się w chrząstkach stawowych;
  • III – tworzy fibroblasty, zabliźnia rany, pojawia się we włóknach tkanki łącznej właściwej siateczkowatej;
  • IV – znajdziemy go w błonie podstawnej, ponadto znajduje się w przestrzeni między różnymi tkankami organizmu;
  • V – typ śródmiąższowy, uzupełnia działanie typu I;
  • VI – odmiana typu I, dlatego spełnia tę samą funkcję;
  • VII – tworzy tkankę nabłonkową i skórę, ponadto znajduje się w powierzchownych ścianach tętnic;
  • VIII – znajduje się w śródbłonku, wypełnia wnętrze żył i tętnic oraz można go spotkać nawet w błonach śluzowych;
  • IX, X, XI – pojawia się w chrząstkach stawowych, wspólnie z typem II;
  • XII – występuje w wielu różnych tkankach, zwykle wspólnie z typem I oraz III.

Kolagen, choć uznawany jest za podstawowy materiał budulcowy, pełni także inne funkcje. Między innymi bierze udział w procesach regeneracyjnych, wiąże dużą ilość wody, dlatego wspiera właściwe nawodnienie skóry oraz chroni wiele ważnych struktur. Ciekawostką jest, że włókna kolagenowe mogą być nawet nośnikami niektórych leków, choćby interferonu.

W raz z wiekiem, proces syntezy kolagenu zostaje wyprzedzony przez rozkład. Dlatego bardzo często dochodzi do powstawania jego niedoboru wszędzie tam gdzie występuje kolagen w organizmie.

W czym występuje kolagen? Źródła spożywcze

Aby sprawnie zapobiegać powstawianiu niedoborów warto wiedzieć w czym występuje kolagen. Występuje on powszechnie w znanych i ogólnie dostępnych produktach spożywczych. Za najbogatsze źródło tego związku uznaje się galaretki z kurzych łapek lub nóżek wieprzowych. Będzie on jednak obecny we wszystkich rodzajach galaretek, także tych owocowych. Dodatkowo wśród źródeł spożywczych kolagenu znajdują się ryby, gotowane chrząstki, salceson czy podroby. Ze względu na dużą zawartość tłuszczów i cholesterolu, częste spożywanie tych produktów nie jest wskazane. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest całkowicie bezpieczna i skuteczna suplementacja kolagenu. Nie każdy suplement będzie jednak wykazywać podobne działanie. Na co zwracać uwagę?

Kolagen – suplementy diety

Suplementy diety z kolagenem stają się coraz popularniejsze. Największą biodostępnością (czyli przyswajalnością przez organizm, a więc i efektami) cieszą się suplementy przeznaczone do picia, czyli kolagen w proszku. Wybierając suplement warto dodatkowo zwrócić uwagę na źródło pochodzenia kolagenu. Rekomenduje się suplementację kolagenu wołowego lub rybiego. Dobrze, jeśli wybrany przez nas suplement diety zawierał w swoim składzie dodatkowo witaminę C, witaminę B6, biotynę, cynk oraz inne cenne związki, które nie tylko spotęgują jego wchłanianie się, ale i zapewnią kompleksowe wsparcie naszego organizmu.

Suplementy z kolagenem powinny pochodzić od doświadczonego, znanego producenta, specjalizującego się w tworzeniu w pełni naturalnych produktów. Unikajmy suplementów z nieznanych źródeł, bez żadnych certyfikatów czy informacji o składzie i pochodzeniu. Nasz wybór będzie gwarancją bezpieczeństwa i skuteczności. Zaleca się, aby suplement posiadał powyżej 8000 mg kolagenu na 10 g proszku do picia

Po suplementy sięgnijmy zwłaszcza wtedy, gdy zależy nam na długim zachowaniu zdrowej i młodej kondycji skóry, chcemy opóźnić jej wiotczenie i tworzenie się zmarszczek lub chcemy zadbać o zdrowie naszych stawów. To idealne uzupełnienie podstawowej diety po kontuzjach typu złamanie czy skręcenie, co przyspiesza powrót do sprawności. Wielu specjalistów rekomenduje spożywanie kolagenu kobietom w ciąży (aby zmniejszyć ryzyko rozstępów) oraz wszystkim osobom powyżej 30. roku życia, o ile nie mają ku temu żadnych przeciwwskazań.

Ważne aby stosować najwyższej jakości kolagen. Suplement diety od sprawdzonego producenta ma zdecydowanie skuteczniejsze i sprawniejsze działanie.

 

Bibliografia

  1. Pietrzycka A., Załęska-Żyłka I., Wpływ naturalnego kolagenu na stan antyoksydacyjny i profil lipidowy skóry wrażliwej, Kosmetologia Estetyczna, 3/2014.
  2. Nowicka-Zuchowska A., Zuchowski A., Kolagen – rola w organizmie i skutki niedoboru, Lek w Polsce, 11/2019.
    Morąg M., Burza A., Budowa, właściwości i funkcje kolagenu oraz elastyny w skórze, Journal of Health Study and Medicine, 2/2017.
  3. Zając M., Midura A., Palka K., Węsierska E., Krzysztoforski K., Skład chemiczny, rozpuszczalność kolagenu śródmięśniowego i tekstura wybranych mięśni wołowych, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 4/2011.

Produkty powiązane