Funkcje witaminy C

Najważniejsze funkcje i właściwości witaminy C można przedstawić w skrócie:

  • uczestniczy w syntezie kolagenu, katecholamin oraz L-karnityny;
  • zabezpiecza neurony przed patologicznymi czynnikami;
  • jest kofaktorem wielu enzymów zawierających atomy żelaza;
  • bierze udział w przemianach tłuszczy i niektórych leków;
  • jej obecność jest konieczna podczas produkcji wielu ważnych związków, m.in. hormonów steroidowych;
  • odpowiada za sprawne wchłanianie żelaza;
  • działa antyoksydacyjnie, niszcząc wolne rodniki tlenowe i likwidując stres oksydacyjny w organizmie;
  • spowalnia procesy starzenia się skóry i innych tkanek;
  • przyspiesza gojenie się ran;
  • utrzymuje elastyczność i wytrzymałość naczyń krwionośnych;
  • wzmacnia odporność i umożliwia sprawne likwidowanie patogenów chorobotwórczych.

Najlepszymi źródłami witaminy C są owoce i warzywa, zwłaszcza świeże. W niektórych przypadkach warto jednak zdecydować się na dodatkową suplementację.

Suplementacja witaminy C

Suplementacja witaminy C wskazana jest przede wszystkim osobom z osłabioną odpornością – zarówno wskutek chorób przewlekłych, jak i w okresie jesienno-zimowym, gdy jest to naturalnym zjawiskiem. Przyjmowanie kwasu askorbinowego zaleca się również przy problemach ze skórą (jest szara, zmęczona, wiotka) i włosami (są łamliwe, puszące się, bez blasku). W związku z jej wszechstronnym działaniem już na poziomie komórkowym, każda osoba może przyjmować witaminę C. Warto zaznaczyć, że zapotrzebowanie na nią wzrasta w przypadku:

  • kobiet w ciąży;
  • seniorów;
  • osób żyjących w przewlekłym stresie;
  • stosowania niektórych rodzajów diet, zwłaszcza diety eliminacyjnej;
  • picia alkoholu i palenia papierosów;
  • różnego rodzaju infekcji;
  • chorób przewlekłych;
  • wzmożonego wysiłku fizycznego;
  • schorzeń jamy ustnej i dziąseł, w tym paradontozy, próchnicy czy zapalenia dziąseł.

Suplementy z witaminą C zalicza się do bezpiecznych, jednak nie powinny po nie sięgać osoby z kamicą nerkową oraz zaburzeniami metabolizmu żelaza.

Jaka witamina C jest najlepsza?

Wiele osób zastanawia się, która postać witaminy C jest lepsza – syntetyczna czy naturalna. W praktyce budowa chemiczna i właściwości obu form nie różnią się niczym. Badania wykazały jednak, że naturalna witamina C jest bardziej aktywna niż syntetyczna. Ma więc lepszą biodostępność w układzie pokarmowym, a jej terapeutyczne stężenie utrzymuje się w organizmie dłużej. Jeśli mamy więc wybór, lepiej sięgać po to, co naturalne – nie tylko w odniesieniu do witaminy C.

Najlepsza witamina C to taki suplement, który zawiera jednocześnie inne, cenne związki odżywcze. Za lepsze wchłanianie kwasu askorbinowego odpowiadają m.in.:

  • polifenole;
  • witaminy z grupy B;
  • witamina A;
  • witamina E;
  • wapń;
  • magnez;
  • cynk.

Dlatego kupując suplement diety i chcąc wybrać ten najlepszy warto sprawdzać, czy zawiera w składzie któryś z wyżej wymienionych związków. Jeśli nie, pamiętajmy, aby przyjąć witaminę C po spożyciu posiłku zawierającego te związki i obficie popić wodą, która poprawi jej rozpuszczalność. Dobrym pomysłem jest suplementacja aceroli, znanej na całym świecie jako najbogatsze źródło witaminy C i skarbnica wielu cennych związków odżywczych.

 

Bibliografia

  1. Guz J., Oliński R., Rola witaminy C w regulacji epigenetycznej, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 71/2017.
  2. Kantorska A., Witamina C – rola i znaczenie dla organizmu.
  3. Kilian-Pięta E., Witamina C jako niezbędny składnik dla skóry człowieka oraz czynniki determinujące jej wchłanianie, Kosmetologia Estetyczna, 1/2019.

Produkty powiązane