Jakie witaminy na wzmocnienie paznokci?

Na rynku istnieje wiele preparatów na paznokcie. Aby trafnie móc wybrać, który będzie najlepszy, warto wiedzieć jakie witaminy na wzmocnienie paznokci mają największy wpływ. Do podstawowych witamin wzmacniających paznokcie zaliczamy:

  • witaminy z grupy B, szczególnie witamina B12 (kobalamina);
  • witaminę A;
  • witaminę C.

Niedobory witaminy B12 objawiają się zmianami w obrębie paznokci, co widać jako ich ścieńczenie. Płytka paznokcia ma tendencję do fałdowania. Witamina B12 (oraz wszystkie inne witaminy z grupy B) są niezbędne do prawidłowego wzrostu paznokci oraz zachowania ich zdrowego kolorytu. Warto zaznaczyć, że witaminy z grupy B są wydalane wraz z moczem, dlatego nie trudno o ich niedobór. Przy mało urozmaiconej diecie lub problemach w obrębie paznokci, skóry czy włosów ich suplementacja powinna być standardem,

Witamina A wzmacnia płytkę paznokcia i sprawia, że ma ona równą strukturę. Choć kojarzy nam się głównie z prawidłowym wzrokiem (zwłaszcza po zmierzchu), ma ogromny udział w dobrej kondycji paznokci. To właśnie witamina A odpowiada za prawidłowe nawilżenie skóry, włosów i paznokci oraz ich szybki wzrost. Przy niedoborach witaminy A zauważa się m.in. nadmierną kruchość paznokci.

Z kolei witamina C (kwas askorbinowy) jest czynnikiem niezbędnym w naturalnej syntezie kolagenu, który buduje niemal wszystkie tkanki ludzkiego organizmu, w tym również paznokcie. Dodatkowo wzmacnia naczynia krwionośne, zwiększa odporność na zakażenia i ułatwia gojenie się ran. Przy niedoborach witaminy C obserwujemy między innymi krwawienia podskórne podpaznokciowe, imitujące zmiany barwnikowe.

Co jeszcze na wzmocnienie paznokci?

W procesie wzmacniania paznokci suplementacją nie należy pomijać roli składników mineralnych. Zwłaszcza żelaza i cynku. Żelazo odpowiada za większość procesów metabolicznych na poziomie komórkowym. Jego niedobór ogranicza zdolność organizmu do produkcji DNA i białka, co jest kluczowe do wzrostu paznokci i zachowania ich struktury. Grupą objawów w przebiegu niedoboru żelaza są więc pobruzdowania płytki paznokci, zażółcenie paznokci, ich nadmierna kruchość i łamliwość.

Natomiast cynk bierze udział w prawidłowej aktywności około 200 enzymów biorących udział w różnorodnych procesach metabolicznych. Jest on kofaktorem wielu procesów enzymatycznych oraz reguluje procesy keratynizacji, a więc i powstawanie płytki paznokcia, która zbudowana jest właśnie z keratyny. Cynk odpowiada w głównej mierze za twardość paznokci. Jeśli zmagamy się z niedoborem cynku zauważymy z pewnością nadmierną kruchość paznokci oraz przewlekłe stany zapalne wałów paznokciowych. Kolejnymi ważnymi minerałami są: magnez, wapń i jod.

Co warto suplementować?

Z całą pewnością najlepszym wyborem będą naturalne suplementy diety o sprawdzonym i bezpiecznym składzie. Wiele tanich suplementów jest zanieczyszczonych, a ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Decydując się na zakup suplementów należy mieć na uwadze, że będziemy je spożywać każdego dnia – nie mogą być więc z dolnej półki.

W kwestii suplementacji istnieją 2 drogi – przyjmowanie konkretnych witamin lub minerałów oraz przyjmowanie suplementów typu acerola czy Spirulina, które mają w swoim składzie wiele cennych związków odżywczych. Dla przykładu, acerola uznawana jest za najbogatsze źródło witaminy C, jednocześnie pochodzi w pełni z naturalnych źródeł. Jest więc lepiej przyswajalna niż syntetyczna witamina C. Z kolei Spirulina zawiera w swoim składzie wszystkie witaminy i większość minerałów niezbędnych do utrzymania zdrowia paznokci. Możemy tu wyróżnić dużą zawartość żelaza, cynku, magnezu, wapnia, fosforu, witaminy D, witamin z grupy B, witaminy C, białka i niezbędnych aminokwasów w odpowiednich proporcjach. Kolejnym suplementem wieloskładnikowym jest Chlorella, która dodatkowo oczyszcza organizm z toksyn.

Biorąc pod uwagę fakt, że paznokcie zbudowane są w dużej mierze również z kolagenu, błędem nie będzie rozpoczęcie jego suplementacji. Zwłaszcza pamiętając, że jego naturalna synteza spada w okolicach 30. roku życia. Aby przyjmowany kolagen wchłonął się w jak największym stopniu warto kupować ten w formie sproszkowanej do picia.

 

Bibliografia

  1. Surma A., Nockowski P., Wpływ stanu zdrowia oraz stylu życia na wygląd paznokci, Kosmetologia Estetyczna, 1/2016.
  2. Kołodziejczak A., Kosmetologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2019.
  3. Gregoriou S., Argyriou G., Larios G., Rigopoulos D., Schorzenia paznokci a choroby układowe – o czym mówi nam wygląd paznokci?, Forum Medycyny Rodzinnej, 2/2009.

Produkty powiązane