Spirulina w proszku – skład

Spirulina w proszku czy Spirulina w tabletkach jest niezwykle bogatym źródłem wielu cennych składników odżywczych. Zaletą jest obecność większości z nich, co rzadko ma miejsce w przypadku jednego produktu spożywczego czy suplementu diety. Spirulina w proszku zawiera w sobie między innymi:

  • węglowodany złożone;
  • pełnowartościowe białko, porównywalne do białka w mięsie;
  • niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe;
  • witaminy – witamina A, witamina E, witamina C, witamina K, witaminy z grupy B;
  • minerały – żelazo, cynk, sód, magnez, mangan, wapń, fosfor, potas;
  • bioflawonoidy;
  • fikocyjaninę (niebieski barwnik);
  • błonnik pokarmowy.

Zawartość białka w suchej masie wynosi aż 70%W zależności od miejsca hodowli Spiruliny może posiadać w sobie jod. Często wybiera się jednak wersję słodkowodną. Dużą zaletą sproszkowanej postaci Spiruliny jest wysoka biodostępność cennych składników odżywczych.

Spirulina w proszku – właściwości

Spirulina w proszku posiada korzystne dla zdrowia właściwości. Dzięki zawartości żelaza, witaminy C, witaminy E oraz NNKT poprawia czynność całego układu krwionośnego. Wzmacnia serce, uszczelnia naczynia, poprawia przepływ krwi, przyczynia się do likwidacji złogów i blaszek miażdżycowych, a także zmniejsza ryzyko licznych chorób cywilizacyjnych (zawał serca, udar mózgu, niedokrwistość, nadciśnienie tętnicze). Za ostatni aspekt odpowiada dodatkowo spora ilość antyoksydantów.

Regularne spożycie Spiruliny w proszku poprawia trawienie poprzez przyspieszenie przesuwania się mas kałowych oraz likwidację zaparć. Jak wiadomo, to właśnie od kondycji jelit zależy ogólna odporność organizmu. Omawiana alga nie tylko wzmacnia układ immunologiczny, ale i przyspiesza metabolizm, przyspieszając odchudzanie się. Spirulina w proszku do pewnego stopnia odtruwa organizm i oczyszcza go z toksyn. Jednak silniejsze działanie w tym kierunku wykazuje Chlorella.

Liczne badania udowodniły, że regularna suplementacja Spiruliny w proszku ogranicza wchłanianie nadmiaru tłuszczów i cukru, normalizuje poziom glukozy we krwi i poprawia funkcjonowanie układu nerwowego. U dzieci i młodzieży skutkuje to lepszym zapamiętywaniem i koncentracją, zaś osoby starsze chroni przed rozwojem chorób neurodegeneracyjnych.

Spirulina w proszku – jak spożywać?

Nie ma jednoznacznych zaleceń odnośnie dawkowania Spiruliny w proszku. Na ogół na opakowaniu widnieje informacja od producenta określająca proponowane spożycie. Niektórzy badacze zalecają codzienne spożycie 1-2 łyżeczek proszku rozpuszczonego w wodzie. Równie dobrze można jednak dodać go do smoothies, koktajlów czy nawet owsianki. Spirulina w proszku ma wszechstronne zastosowanie – nada się jako dodatek do wypieków, mleka czy soku. Warto jednak wiedzieć, że posiada charakterystyczny, intensywny smak i zapach. Chcąc go zneutralizować należy połączyć Spirulinę z innymi, mocnymi smakami.

Spirulina w proszku na włosy i ciało

Spirulinę w proszku można śmiało wykorzystywać do przygotowywania domowych kosmetyków. Poprawi kondycję skóry, wygładzi ją, rozjaśni ewentualne przebarwienia oraz przyspieszy gojenie się drobnych ranek. Dodatkowo poprawi mikrokrążenie podskórne, dzięki czemu skóra stanie się lepiej dotleniona i odżywiona. Aby otrzymać maskę do twarzy wystarczy zmieszać łyżkę Spiruliny w proszku z łyżką gęstego jogurtu naturalnego oraz łyżeczką miodu. Z kolei chcąc przygotować peeling należy dodać do całości jeszcze łyżeczkę nasion maku lub fusów po kawie. Spirulina w proszku może być stosowana również jako maska do włosów lub element olejowania.

Spirulina w proszku – gdzie kupić?

Alga Spirulina jest jednym ze skuteczniejszych i efektywniejszych suplementów diety, cechując się jednocześnie dużym bezpieczeństwem stosowania. Mogą ją przyjmować nawet kobiety w ciąży, osoby starsze czy dzieci. Ważne jednak, aby suplement posiadał wysoką jakość zagwarantowaną przez producenta. Odpowiednie certyfikaty świadczą o czystości alg od momentu ich hodowli, aż do produkcji. Warto wziąć pod uwagę opinie innych konsumentów.

 

Bibliografia

  1. Gumiela E., Szulińska M., Bogdański P., Wpływ suplementacji Spiruliny na wybrane parametry antropometryczne i biochemiczne, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 4/2013.
  2. Gutierrez-Salmean G., Fabila-Castillo L., Chamorro-Cevallos G., Nutritional and toxicological aspects od Spirulina, Nutricion Hospitalaria, 1/2015.
  3. Zdrojewicz Z., Idzior A., Kocjan O., Spirulina i błonnik witalny a leczenie otyłości, Medycyna Rodzinna, 1/2018.

Produkty powiązane